اخبار بین المللی
شماره: 2053
1391/09/21 - 09:42
ارتباط سطح ویتامین D مادر با وزن هنگام تولد نوزاد

علت عمده کمبود ویتامین D قرار نگرفتن کافی در معرض نور خورشید است. کمبود ویتامین D می تواند سبب اختلالاتی در کلسیم، فسفرو متابولیسم استخوان شود و در سال های اخیرعلاقه زیادی به درک نقش ویتامین D در بیماری های دیگر وجود داشته است.

 

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress ، با توجه به مطالعه اخیر منتشر شده درمجله Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM) ، سطوح ویتامین  D مادران در هفته 26ام حاملگی یا کمتر، اثر مثبتی بر وزن تولد و دور سر نوزاد دارد و در سه ماهه اول حاملگی با خطر تولد نوزاد کوچک همراه است. منبع اصلی ویتامین D برای کودکان و بزرگسالان قرار گرفتن درمعرض نور طبیعی خورشید است. تعداد بسیار کمی از مواد غذایی به طور طبیعی حاوی و یا غنی شده با ویتامین D هستند. بنابراین، از علل عمده کمبود ویتامین D قرار نگرفتن کافی در معرض نور خورشید است. کمبود ویتامین D می تواند سبب اختلالاتی در کلسیم، فسفرو متابولیسم استخوان شود و در سال های اخیرعلاقه زیادی به درک نقش ویتامین D در بیماری های دیگر وجود داشته است. مطالعات قبلی رابطه ضد ونقیضی را بین وضعیت ویتامین D مادر و اندازه جنین نشان داده اند .
دکتر Alison Gernand نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه پیتزبورگ گفت: ما دریافتیم که سطح ویتامین D مادردر سه ماهه اول و دوم بارداری با رشد طبیعی و تولد به موقع نوزادان مرتبط است. " مادران با کمبود ویتامین D ، وزن هنگام تولد  نوزاد شان 46 گرم کمتراز نوزادان دیگر بود. همچنین هنگامیکه مادران این  کمبود ویتامین D را در سه ماهه اول باراداری داشتند، دو باربیشتر در معرض خطر تولد نوزادی با محدودیت رشد در دوران بارداری بودند.  دراین مطالعه، محققان، ویتامین  D 2146 زنی را که زایمان به موقع و تولد نوزاد زنده داشتند را در هفته 26ام حاملگی یا کمتر، اندازه گیری کردند.  وزن هنگام تولد و دور سر نوزادان و وزن جفت طی 24 ساعت پس از تولد اندازه گیری شد. دکتر Lisa Bodnarاز دانشگاه پیتزبورگ اشاره کرد:" مطالعه ما سهم مهمی در شواهد اپیدمیولوژیکی مبنی بر اینکه وضعیت ویتامین Dمادر ، به ویژه در اوایل حاملگی، ممکن است به رشد پاتولوژیک و فیزیولوژیک جنین کمک کند، دارد. 
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved